Обрати сторінку

Що таке супервізія?

Що таке супервізії?

В соціальній роботі супервізія – це ключовий елемент в підвищенні ефективності діяльності, профілактики вигорання, підтримки фахівця та одна з необхідних складових управлінського процесу.

СУПЕРВІЗІЯ –

це систематичний процес надання підтримки, визначення цілей, розвитку компетенцій та вдосконалення професійної ефективності. У формі регулярних консультацій, супервізія створює простір для вдосконалення навичок, вирішення труднощів та саморефлексії. Для кожного спеціаліста супервізія є можливістю зростання та розвитку, дозволяючи удосконалювати свою роботу та досягати нових висот в професійній сфері.

Супервізія – це
A

засіб профілактики професійних ризиків, зокрема вигорання

A

технологія професійного розвитку фахівця у сфері соціальної роботи

A

інтерактивний діалог і співпраця між двома людьми – супервізором і супервізованим фахівцем – щодо професійної ситуації та діяльності супервізованого фахівця з метою підвищення ефективності її виконання

A

взаємний обов’язок працівника та роботодавця (надавача соціальних послуг)

Як працює супервізія?

СУПЕРВІЗАНТ

запит:

V

робоча ситуація

V

складність 

V

невдача 

V

занепокоєння

V

непорозуміння

+
СУПЕРВІЗОР
Z

зворотний зв’язок/запитання

Z

досвід 

Z

професійні стандарти 

Z

законодавство

Z

теоретичні знання

Z

методи, інструменти

Z

кращі практики

Z

підтримка

Цілі супервізії

R

допомагати працівникам виконувати свою роботу кваліфіковано та ефективно

R

моніторинг виконання завдань працівниками відповідно до професійних та організаційних стандартів

R

самовдосконалення та професійний розвиток

R

надання простору для підтримки та можливості попросити про допомогу

R

допомагати працівникам розвивати свій індивідуальний (командний) потенціал

R

усвідомлення працівником робочого процесу, його участі в ньому

R

усвідомлення та вербалізація почуттів, пов’язаних зі спілкуванням з клієнтами

R

моніторинг психічного стану та балансу

Форми організації суперувізії

Існують різні форми організації супервізії. Щоб супервізія була результативною, важливо підібрати підходящу форму організації супервізій, яка буде найбільш ефективно покривати ваші запити.

Супервізії всередині організації, з внутрішнім супервізором

Cупервізія може бути організована всередині організації, де супервізор є частиною команди. У цьому випадку супервізором є більш досвідчений працівник, який володіє технікою супервізії.

Супервізії всередині організації з залученням супервізора ззовні

Якщо в організації немає супервізора і фасилітатора, який може організувати процес, поширеною практикою є залучення супервізора ззовні. Він приходить в організацію для супервізії команди або окремих працівників.

Інтервізія

Працівники можуть супервізувати себе в групі. Такий вид супервізії називається інтервізія. Це міжколегіальний спосіб проведення групової супервізії в групі спеціалістів, які займають рівні позиції, з метою покращення професійних навичок та ефективності роботи. У цьому випадку немає супервізора, є лише ведучий/лідер, який допомагає організувати процес.

Відвідування працівником супервізій за межами організації

Часто працівники шукають супервізора самостійно, або організації надають супервізора, який може задовольнити запити працівника. Поширеною формою організації супервізії є регулярні супервізії для фахівців, які працюють з конкретними цільовими аудиторіями або з конкретними труднощами.

Функції супервізії

Для чого організовуються супервізії? Щоб відповісти на це запитання, важливо розмежувати функції, які виконує супервізія.

Існує 5 основних функцій супервізії:
Навчальна функція

Пов’язана із допомогою працівнику у підвищенні його рівня знань, в опануванні новими методами, техніками професійної діяльності.

Супервізор у даному випадку виступає у ролі експерта, який може поділитися своїм професійним досвідом, частиною знань, надати інформацію щодо додаткових ресурсів, інструментів професійної діяльності, допомагає розвинути певну навичку.

Адміністративна (контрольна) функція

Пов’язана з відстеженням стандартів виконання роботи фахівця.

Організація, установа, центр та ін. має забезпечувати високу якість професійної діяльності своїх працівників, турбуватися про те, щоб фахівці чітко розуміли свої задачі і добре з ними справлялися, та надавати необхідну допомогу та підтримку. А також – помічати слабкі місця, труднощі у роботі спеціалістів, і своєчасно втручатися. Функція несе моніторингову задачу стосовно спеціаліста.

Консультативна функція

Передбачає консультативну взаємодію, коли супервізор шляхом рефлексивних запитань допомагає супервізованому самому знайти відповіді на них щодо ситуацій, які його турбують.

Супервізор та супервізований зустрічаються обговорити складні випадки у роботі спеціаліста та спільно підбирають кращі дії, щоб вирішити проблемну ситуацію.

Посередницька функція

Пов’язана з необхідністю виконання задачі своєрідного буфера у ситуації суперечності або певного конфлікту.

Наприклад, у професійній діяльності, всередині колективу, у діяльності працівників однієї організації, між керівництвом та працівником, між працівником та клієнтом тощо. Супервізор може зайняти позицію медіатора і допомогти у позиції “над погляду” розв’язати цю задачу.

Функція підтримки

Передбачає створення простору довіри та підтримки між супервізором та супервізованим.

Супервізор створює простір з можливостями відвертого обговорення, виявлення та розв’язання проблем, дилем, спірних питань, труднощів, вираження болю і страху, пов’язаного з професійною діяльністю, можливою вторинною травматизацією.

Також, надає інформацію чи рекомендації щодо стресових питань, емоційну підтримку через вираження емпатії та турботи, підтримку почуття приналежності та спільності, виявляє повагу, визнає цінність супервізованого та посилює його впевненість у власних здібностях і професійних здатностях.

Весь супервізований процес задуманий таким чином, щоб сприяти ефективній роботі працівника, його діяльності, професійному та особистісному розвитку. Розмежування функцій є умовним, оскільки в процесі супервізії можуть поєднуватися одразу декілька функцій. Їх розуміння важливе для планування та проведення супервізій і для досягнення поставлених результатів.