Обрати сторінку
МЦРЛ познайомився з Юлією Холодовською у 2014 році, коли вона брала участь у навчанні з підготовки тренерів за програмою МЦРЛ «Ключові аспекти допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування». Ця програма мала три етапи загальною тривалістю 15 днів. На першому етапі учасники вивчали особливості тренінгу як інтерактивної форми навчання, визначали, у який спосіб їм найзручніше доносити інформацію, пробували використовувати стратегії навчання. Другим етапом було вивчення головних аспектів допомоги дітям-сиротам, роботи з дітьми, які пережили травму, мають порушення прив’язаності та як впоратися із проблемною поведінкою. На третьому етапі учасники самостійно проводили тренінги, під керівництвом наших досвідчених тренерів, отримали від них підтримку та супервізію.

На той момент, коли Юлія завітала в МЦРЛ, вона була прийомною мамою, з власними труднощами та страхами, проблемами в спілкуванні з дітьми. Сьогодні Юлія – досвідчений тренер, який навчає прийомних батьків по всій Кіровоградській області. За минулі 2 роки Юлія вже провела 39 тренінгів та навчила 458 батьків, а до літа 2017 року заплановано, що навчання пройдуть всі прийомні батьки Кіровоградської області.

Про те, як Юлії вдалося організувати ефективне навчання прийомних батьків, про свої труднощі та досягнення, вона розповіла нам.
Юліє, коли Ви познайомилися з МЦРЛ, Ви були прийомною мамою, мали великий досвід роботи з дітьми. Чому Ви захотіли пройти додаткове навчання?

5 років тому ми з чоловіком вирішили взяти 2-х прийомних дітей. На той час ми вже мали 3-х кровних. Я працювала в школі 19 років і завжди знаходила спільну мову з учнями. Я була впевнена, що проблем у вихованні прийомних дітей не буде. Але буквально через декілька місяців після того, як ми взяли прийомних дітей, почали виникати ситуації, які ми не знали, як вирішити. Я іноді плакала, мій чоловік був в шоці від вчинків дітей. Я почала шукати необхідні книжки, телефонувати знайомим прийомним батькам і відвідувати конференції. Одного разу на мою електронну адресу прийшло запрошення взяти участь у навчанні в МЦРЛ. Таким чином я потрапила на тренінг «Ключові аспекти допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування».

Як Вам допомогло навчання на тренінгу «Ключові аспекти допомоги дітям-сиротам» у вихованні дітей?

Я знайшла відповіді на багато моїх питань, я побачила причини поведінки моїх хлопців, дізналась про такі поняття як травма, прихильність. Я отримала необхідні знання та навички, моє розуміння повністю перевернулося.

Чому Ви самі вирішили стати тренером?

Після навчання я повернулася додому з новими силами, наповнена оптимізмом, надією і величезним бажанням поділитися цим з іншими прийомними батьками! Коли те, що ти викладаєш, підтверджується особистим життям – це дорогого коштує! Я з радістю іду до батьків, бо знаю, наскільки їм необхідні ці знання та навички.

За 2 роки Ви провели тренінги для 458 учасників за підтримки Кіровоградського обласного ЦСССДМ. Як вам вдалося охопити таку кількість прийомних батьків?

На один з перших своїх самостійних тренінгів я запросила психолога з міського ЦСССДМ, яка потім і порекомендувала наш тренінг в обласному ЦСССДМ, який проводить курси підвищення кваліфікації прийомних батьків і батьків-вихователів ДБСТ кожні 2 роки. Влітку 2015 року ми почали активно співпрацювати, а до початку літа 2017 року ми плануємо провести навчання для всіх прийомних батьків і батьків-вихователів Кіровоградської області. Також зараз в скороченому варіанті наш тренінг проходять групи кандидатів в прийомні батьки.

З якими труднощами Ви зустрічаєтесь при проведенні тренінгів?

На початку всі хочуть показати, що в їхніх сім’ях все добре, що батьки легко з усім справляються. Лише коли я починаю говорити про свої проблеми і помилки, вони поступово відкриваються. Дуже багато батьків говорять про генетику, що це і є джерело поведінки дитини і що з цим неможливо щось зробити. Ми доносимо до батьків різницю між генетикою та поведінкою і пояснюємо, від чого залежить остання.

Які питання найчастіше турбують прийомних батьків?

Зараз батьків найбільше турбують проблеми крадіжок, агресивної поведінки, виходу з ДБСТ, сексуального виховання підлітків, впливу соцмереж тощо. Наприклад, дівчинка 7 років у відкриту заявляла прийомній мамі, що вона в неї тимчасово, що вона не повинна її слухатися, що прийомна мати їй ніхто. Розмовляла грубо і нахабно. Одного дня вона навіть сказала: «Сьогодні я зроблю вам вихідний і не буду над вами знущатися». І дійсно, цілий день поводила себе добре. Інша дитина, підліток, тікає вночі з дому через вікно, вживає алкоголь, палить. Батьки просто не знають, що робити, в них опускаються руки, вони розчаровані.

Чи знаходять батьки відповіді на свої запитання на Ваших тренінгах?

Як правило, батьки приходять до нас і хочуть одразу отримати рецепт і пораду, таку «чарівну паличку», як вирішить всі їхні проблеми. Часто батьки розчаровані, картають себе, а після тренінгу починають розуміти, що поведінка їхніх дітей є результатом травми. Ми ж пояснюємо причини такої поведінки, і коли вони їх розуміють, їм стає набагато легше і батьки змінюють своє ставлення. Однією з тем тренінгу є дисципліна, тут ми можемо конкретно проговорити, що варто і можна робити.

Як батьки відгукуються про тренінги, які Ви проводите?

Відгуки батьків дуже позитивні, багато слів вдячності, особливо досвідчені батьки жалкують, що не мали цих знань раніше і наробили помилок. Багато батьків ображались на дітей, не розуміючи причин їхньої поведінки. Спеціаліст обласного ЦСССДМ дуже вдячна за наш тренінг, тому що його актуальність і практичність важко переоцінити.

Чи підтримуєте Ви зв’язок з батьками після навчання?

Так, в нас є група в фейсбуці, де ми ділимось досвідом, порадами. Зараз за підтримки церкви «Джерело Життя» ми двічі на місяць проводимо зустрічі з прийомними батьками, усиновлювачами і кандидатами, обговорюємо проблеми і, що дуже важливо, досягнення і перемоги кожного.

Як Ви вважаєте, яким чином необхідно організувати навчання та підготовку прийомних батьків, щоб воно було корисне та ефективне?

Обов’язкове навчання кандидатів в основному направлене на діагностику, а не на підготовку. І це велика проблема, адже батьки не розуміють, з якими ситуаціями можуть зіштовхнутися. Зараз мені працювати з кандидатами найважче, адже вони говорять, що всі діти звичайні, однакові, не розуміють можливої поведінки дітей. Лише коли виникають проблеми, вони починають звертатися. Батьки, які вже виховують дітей і вперше на наших тренінгах, приїжджають невдоволені, закриті, бо вони змушені проходити ці тренінги кожні два роки, витрачати час, а натомість нової інформації вони не отримують. Але після проходження тренінгу «Ключові аспекти допомоги дітям-сиротам» вони їдуть задоволені і просять провести нові.

Юліє, які поради Ви можете дати прийомних батькам?

По-перше, батьківство повинно бути відповідальним. Необхідно постійно навчатися, читати, відвідувати тренінги.
Дуже важливо навчитися не сприймати поведінку наших прийомних дітей як особисту образу.
Пам’ятайте, що на зцілення наших дітей знадобиться багато часу. Тому кожній, самій маленькій перемозі чи успіху потрібно навчитися радіти й акцентувати увагу на позитивних змінах!

Ми щиро пишаємося підготовленими нами тренерами і радіємо їхнім успіхам!
Надзвичайно приємно бачити, коли робота приносить результат. Юлія – це людина, яка зуміла не лише створити гармонію у своїй родині, але й з радістю допомагає іншим.

Тренінгова програма «Ключові аспекти допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування» – це чудовий ресурс для підвищення кваліфікації прийомних батьків, яким ми готові ділитися.
Ми завжди відкриті до співпраці задля покращення сфери захисту прав дітей. Якщо Вас зацікавила програма, звертайтеся до програмного директора МЦРЛ, Дар’ї Бондаренко (0937229971, darya@ildcua.org).